Mina blomminnen från Brasilien 1950-1957

Från Cattleya till Tussilago
Jag minns när vi, min man och jag kom in i Rio de Janeiros hamn. Det var februari 1950. Vi åkte med en Jonsson-båt från Göteborg och resan tog 3 veckor. Första kvällen tog min man och jag spårvagnen upp till Kristusstatyn Concorado. Ken klättrade uppför berget mellan träden.

I trädens klykor var det gröna växter med stora blad, antagligen Bromelia och på marken mellan träden växte Flitiga Lisa! När vi åkte ner igen hade mörkret fallit och vi såg eldflugor flyga mellan träden.

Efter att har bott 2 år i en lägenhet hyrde vi ena halvan av ett parhus med fram- och bakgård. På bakgården planterade jag bananer. Från en liten planta blev det många bananträd. Bananen är en ört. Vi tog in banan-klasarna innan de blev riktigt mogna. Annars hackade fåglar på dem. Så hade jag klätterväxten ”Passionsblomma” med härliga frukter.

Bananplantan efter 3 år

Bananen efter 3 år

På framsidan av huset växte en hibiskushäck. Där såg jag ofta en svart colibri. Beja-flor (kyssa blomman) heter den fågeln. I en rabatt längs gången växte skära liljor, antagligen Crinum. Där växte även en Yuccapalm. Den kallas på portugisiska ”Casca de ovos”, äggskalsblomma. Det stämmer, ty de små blommorna i den höga hyacintliknande blomman liknar äggskal. Det växte också ett mimosaträd framför huset. Jag minns att min grannfru frågade mig: Hur kunde dona Sonja ha ett ”arvare de vagabonde” i trädgården. Med andra ord ett vilt träd. Då berättade jag att i Sverige fick man köpa kvistar av Mimosa i blomsterhandeln. De importerades från sydligare länder.

När jag gick och handlade gick jag förbi en villa med en rabatt av blommande Amaryllis i trädgården. Rabatten var stor som en dubbelsäng. Jag tänker ofta på den när min amaryllis blommar i fönstret.

En gång under påsken var min man och vår 3-åriga flicka och några vänner som paying guests” hos några finlandssvenskar närmare Rio. Där är det tropiskt klimat. (I Sao Paulo är det subtropiskt.) När vi satt på verandan och tittade ut såg vi ett torrt apelsinträd, fullt med orkidéer växande på barkbitar som hängde på grenarna. Det var bland annat den vackra orkidéen Cattleya.

Staketen var övervuxna med en slingerväxt med stora blad och med hängande gurkliknande kalebasser. De användes torkade som badsvampar. En annan klätterväxt är den vackra Alamanda med stora öppna gula blommor. Inte så långt från vårt hus växte träd med stora vita blommor. De var jättevackra! Jag förstår nu att det antagligen var Magnolia. Den sorten med så stora blommor har jag inte sett i Sverige.

En gång när jag fyllde år fick jag en Cattleya orkidé som växte på en barkbit. Den hängde jag på husväggen vid terrassen. Den blommade så vackert med stora lila blommor.

Några månader innan vi reste hem fick jag av en granne en planta av en julstjärna och några plantor av Änglatrumpet. Den hann dock inte blomma innan vi åkte. Änglatrumpet såg vi i massor längs vägen ner till Santos. Dit bilade vi för att bada vid en 7 mil lång strand, Praia de Grande. Det var på ön Guaruja. Jag minns att på en annan strand stod vi på en klippa och såg stora havssköldpaddor simma. De simmade alldeles under vattenytan.

Nu 52 år senare är det nog Paria de Grande bebyggd med stora flotta hotell men jag hoppas att havssköldpaddorna är skyddade och lever kvar där.

Slutar här med ett minne från hemresan 1957. Vi åkte med en dansk lastbåt genom Kiel-kanalen. Det var en härlig vårdag. Vi, min man, våra flickor och jag satt och tittade ut över åkrarna. Där plöjde en bonde och i dikesrenarna växte tussilago! Då blev jag så glad och rörd!